Prostě si všichni nastaví stejné pozadí jako někdo – jako učitel, jako Anička.. řeknete že jsou u ní v obýváku. Je to vtipný, musejí na začátku hodiny udělat nějakou akci, můžete takhle podpořit nějakého odstrčeného studenta. Nebo jim rozposlat obrázek, že se dneska budete učit všichni třeba ve vesmírný lodi, když budete probírat vesmír… Nebo si každý může nastavit vlastní vesmírnou loď a popsat ji co to je za typ..
MS Teams
Rozvíjíme sebereflexi aj.
Veronika Vitošková
Vytvořený test (tisk či online)
Postup:
Doporučuje se např. barevné označení (ale lze být i jinak kreativní):
Studenty je třeba k vzájemné pomoci postupně vést
Veronika Vitošková
Karty s barvou či symbolem pro každého žáka
Učitel při opravování práce udělá tečku vedle studentova textu. Chybu neoznačí – jen vedle v řádku. Počet teček odpovídá počtu chyb. Student pak sám např. za pomoci zdrojů (učebnice, zápisky, web,…) chybu hledá.
možnost dělat na konci řádku vedle žákova textu tečky
Odkazuje k myšlence FH – není smyslem hodnotit vše.
Rozložíme-li si hodnocení („známku“) na 4 části, neupracujeme se, ale podpoříme i roli studentů.
25 % práce studentů formativně hodnotí učitel
25% práce si studenti hodnotí sami – sebehodnocení
25% práce si studenti hodnotní navzájem – vrstevnické hodnocení
25% práce není hodnoceno vůbec či jen zběžně (studenti si vedou k tomu, že je pro jejich procvičování, pokrok aj.)
Vhodně promyslet dopředu, co bude patřit do jednotlivých čtvrtin
Veronika Vitošková
Veronika Vitošková
Platforma pro otázky – např. Jamboard (v online práci)
Ve třídě – papír, tabule, „lepítka“ a flipchart,…
Učitel v druhé části hodiny vysloví či někam viditelně napíše otázku, která slouží k ověření toho, co si student z hodiny odnáší, do konce hodiny každý student napíše odpověď na tuto otázku.
Relevantní je anonymní i podepsaná forma.
Pomáhá učiteli k v klidu (po hodině) projít odpovědi studentů a následně dle toho upravit výuku v příští hodině
Pavel Červeňák, Veronika Vitošková
Platforma pro odpověď na otázku (lze anonymně – např. Jamboard, Mentimeter aj. v online výuce, lístečky papíru bez podpisu, nebo s podpisem žáka – v chatu v onlinu, na tabuli ve třídě aj.)
Předem rozmyšlená otázka.
Princip metody lze aplikovat i samostatně na jiné žákovské práce.
Vytvořené profily z 1. části nehodnotí učitel, ale spolužáci. Každý dostane vypracování někoho jiného a hodnotí. Jedná se o samostatnou práci pro žáky mimo společnou vyuč. hodinu.
Vlastní zkušenosti:
Lukáš Tomaník
Žákovská vypracování profilů z 1. části.
Žáci mají za úkol zpracovat nějaký fenomén (např. chemický prvek, literárního autora atd.) ve stylu sociálních sítí. Část 2/2 pak pracuje s vytvořenými profily a spočívá v sebehodnocení žáků, ale lze udělat pouze část 1 a hodnotí učitel.
Zadání obsahuje velmi konkrétní kritéria hodnocení. Učíme tím žáky v průběhu práce na projektu neustále vyhodnocovat, jestli jejich práce vůbec splňuje původní kritéria.
Vlastní zkušenosti:
Lukáš Tomaník
Vytvořené zadání včetně detailních kritérií hodnocení.
Efektivní metoda testování zejména v online prostředí. Žáci mají místo dvou hodin zkouškové období s termíny, na které se dopředu zapisují.
Vlastní zkušenosti:
Lukáš Tomaník
Připravená editovatelná tabulka s termíny (Google Tabulky nebo Excel přímo v Teams), (list otázek)
Hra je poměrně složitá na sestavení, ale v hodině pak vše funguje samo, učitel jenom „dohlíží“ (sleduje spolupráci studentů, způsob hry).
Popis: Hra běží ve vámi nově vytvořených týmech v MS Teams – ty představují místnosti, kterými hráči procházejí. V každé místnosti hráče čeká jeden úkol (aktivita v prostředí online aplikace), po jeho splnění dostávají klíč do další místnosti, v poslední získávají pokyn k návratu do hlavní schůzky. Klíč je kód týmu v MS Teams.
Jak na to:
Zadávání hry v hodině:
Jak to budeme dělat? – Skupinová práce, úniková hra. Kdo chce vysvětlit, o co se jedná? (odemykat místnosti plněním úkolů až do cíle) – takhle ale online tady v Teams.
Jak se dostanete do první místnosti (týmu) a co tam budete muset udělat na postup dál?
Jak pracovat jako skupina? – Buď jeden sdílení a obsluha, hraní pak společně. Nebo každý sám a vzájemná podpora slovně ve skupině v průběhu hry – u obou SPOLUPRACOVAT!
Pak info, že první kód studenti dostanou v chatu, až budou rozděleni v skupinách. Rozdělení studentů do skupin. Prohlížení jednotlivých skupin. Na konci reflexe společně v hlavní schůzce.
Praktické informace:
Petra Misálová
Přípravy z hodin(y), jiné online aplikace (flippity, learningapps, padlet..) nebo videa/obrázky atd., znalost skupinové výuky v Teams
Základní bezplatná verze nabízí pouze omezený repertoár možností a nástrojů, po přihlášení lze ovšem zařídit upgrade v několika cenových relacích v rozsahu 5€-20€. Placené verze nabízejí širší možnosti typů otázek, větší multimediální databázi, apod.
Počítač pro obsluhu kvízu, mobil / tablet / jiný počítač pro účast v Kahootu